Sluis (schuiven) van de Bossche Sloot - Open Monumentendag

Deze voormalige uitwateringssluis maakte deel uit van grootschalige verbeteringswerken van de Maas die in 1904 werden voltooid. Dit project diende te voorzien in de ontkoppeling van de Maas en de Waal. Omdat de Maas geen eigen afvoer had naar zee en het rivierwater in de Waal vaak hoger stond dan in de Maas, liep deze regelmatig vol met het overtollige Waalwater. Gevolg was een verslechtering van de toch al gebrekkige waterhuishouding en regelmatige grote overstromingen binnen het Maasstroomgebied, onder meer in 1876 en 1880.
In de zogenaamde Maasmondwet werd bepaald dat de mondingen va…
Deze voormalige uitwateringssluis maakte deel uit van grootschalige verbeteringswerken van de Maas die in 1904 werden voltooid. Dit project diende te voorzien in de ontkoppeling van de Maas en de Waal. Omdat de Maas geen eigen afvoer had naar zee en het rivierwater in de Waal vaak hoger stond dan in de Maas, liep deze regelmatig vol met het overtollige Waalwater. Gevolg was een verslechtering van de toch al gebrekkige waterhuishouding en regelmatige grote overstromingen binnen het Maasstroomgebied, onder meer in 1876 en 1880.
In de zogenaamde Maasmondwet werd bepaald dat de mondingen van Maas en Waal gescheiden moesten worden. Door de sterk veranderde waterhuishouding in het gebied dienden waterstaatkundige voorzieningen te worden getroffen. Eén hiervan was de aanleg van het Drongelens Kanaal in 1896, een afwateringskanaal van Den Bosch via Waalwijk naar de Bergsche Maas. De Bossche Sloot voerde van Bossche zijde water naar het Drongelens Kanaal af. Ten behoeve van de inlaat werd een schuivenconstructie gerealiseerd (“Schuif Bossche Sloot”), die nog steeds intact is. Tijdens de ruilverkaveling is de waterhuishouding in het gebied ingrijpend gewijzigd en de situatie rond de Bossche Sloot omgegooid. Nu doet het schuifcomplex dienst als inlaat vanuit het Drongelens Kanaal in de Bossche Sloot.
De schuif in de Bossche Sloot dateert uit de periode vlak voor 1900 en is een handbediende constructie, waarvan de twee schuiven van het “Stoney”-type kunnen worden bewogen door middel van kabels en contragewichten. Middels deze schuiven en eventueel ook door een aantal extra schotten kan de doorlaat worden afgesloten.
Wanneer
- Zondag 14 september 2025 11.00 - 15.00 uur